Friday, March 12, 2010

BAHAGIA 2


manusia mencari kebahagiaan..kerana merasakan diri tidak bahagia..
manusia merasai kekurangan dalam hidup..
ramai kita tengok kehidupan artis barat,timur mahupun di negara kita..yang kita lihat hidupnya penuh dengan kemewahan..keindahan..apakah kesenangan yang dimiliki itu adalah kebahagiaan?

saban hari kita terbaca di akhbar..artis bunuh diri..artis ditangkap mengambil dadah (contoh)..

mengapa ini terjadi??apakah kerana tidak bahagia??apakah kemewahan itu cukup untuk membahagiakan kita?apakah hidup yang sosial itu membahagiakan kita?

dimanakah bahagia? aku turut tertanya-tanya...seperti post aku yang lepas,bahagia ialah gembira (gembira dengan kehidupan yang dilalui)dan caranya ialah dengan menjaga hubungan baik dengan setiap makhluk...

aku lupa...satu-satunya punca bahagia ialah REDHA...kerana aku lihat ramai yang ada masalah tetap hidup bahagia..biarpun tidak berharta,biarpun musibah melanda...REDHA ialah pengubat hati punca bahagia...REDHA dan BERSERAH pada Allah itulah punca kebahagiaan..

memanglah berkata itu mudah...kata-katalah pemujuk akal yang ada..biarpun tidak seindah kata,yang penting kita cuba...

(aku juga pernah merasai saat hilangnya kebahagiaan..berkata atas pengalaman)

No comments:

Post a Comment