Saturday, March 13, 2010

KHAIRA UMMAH?


Baru-baru ini sekolah aku mendapat tempat ke dua dalam perarakan Maulidur Rasul. Dengan membawa kain sepanduk bertulisan khat khufi yang bermaksud:

"kamu sebaik-baik ummat yang menyuruh kepada kebaikan dan melarang kepada kemungkaran..."

Apakah dengan mendapat no 2 atau 1 dalam perarakan menjadi kebanggaan kita? Berpuas hati dengan usaha yang dilakukan?Sedangkan selepas itu sepanduk dilipat dan disimpan di dalam laci...setahun demi tahun sehingga penuh laci...ayat demi ayat dilakar. Demi menjaga kesucian ayat terpaksa disimpan dalam almari. Akhirnya almari dipenuhi dengan sepanduk ayat-ayat tema maulidur raasul setiap tahun...

Yang menjadi persoalan aku ialah, apakah aku mengamalkan apa yang aku tulis? Apakah aku menyuruh kepada kebaikan? Adakah aku melarang kepada kejahatan? Sebaik-baik ummatkah aku?

Mengarak sepanduk menjadi tradisi setiap tahun (walaupun tidak menjadi salah sekiranya masih terjaga adat dan syariat)tapi kita lupa untuk mengamalkan apa yang diarakkan di sepanjang jalan dibawah terik matahari...yang kita tahu hanyalah sepanduk aku mesti mendapat nombor...sedangkan yang wanitanya keluar dengan bertabarruj.

aku? aku pun sama...bila menang,mendapat nama...sepanduk disimpan bersama-sama pengamalan ayat yang menyuruh kepada kebaikan...tinggallah ayat yang cantik hanya untuk dinilai bukan untuk diamalkan...astaghfirullah..........

No comments:

Post a Comment