Monday, April 5, 2010

ILMU

"Tuntutlah ilmu dari kamu lahir sehingga ke liang lahad".
Satu ungkapan yang memberitahukan kita kepentingan ilmu. Ilmu di dunia ini begitu luas. Apa yang kita dapat hanyalah secebis dari ilmu yang Allah kurniakan kepada kita.

Oleh itu, proses pembelajaran hendaklah berlaku sepanjang hayat. Dan tidak rugi mencari ilmu, kerana barangsiapa bersusah payah meredah jalan mencari ilmu,akan dipermudahkan baginya jalan ke syurga. Utamanya ialah ilmu agama.

Kesilapan kita sekarang ialah terlalu mengejar ilmu dunia. Sehinggakan terabai ilmu yang menjadi penyuluh jalan kita ke akhirat. Lihatlah betapa bersusah payah ibubapa menghantar anak ke kelas tuisyen,tapi tidak cakna menghantar anak mengaji quran, fardhu ain dan sebagainya cabang ilmu agama. Akhirnya melahirkan generasi bijak pandai tetapi rosak. Berapa ramai pengarah-pengarah menerima rasuah,tipu wang syarikat,cabul di pejabat dan sebagainya.

Kesilapan kita menghadkan ilmu hanya dicari sewaktu di bangku pengajian. Sedangkan ilmu itu berlansung di dalam kehidupan kita. Kita hanya mengejar ilmu bersijil dan memandang enteng ilmu yang diperolehi di madrasah,pondok-pondok atau kuliah-kuliah agama.

Ilmu kita amat cetek. Dan adalah orang yang bodoh mengatakan ilmu aku sudah cukup, atau aku sudah cukup berilmu dan tidak perlu lagi belajar...

Nasihat untuk diriku dan dirimu...

1 comment: