Saturday, May 22, 2010

HARMONI..


Semenjak kedatangan aku ke Sabah,banyak perkara yang telah lihat dan ianya amat berbeza dengan Semenanjung. Terutama dalam soal agama. Yang tidak pernah aku lihat ialah percampuran agama dalam satu keluarga. Memeluk islam dalam sesebuah keluarga bukan islam adalah perkara biasa dan tidak mendapat tentangan dari keluarga...

Aku pernah bercerita dengan seorang cikgu Kristian yang dibesarkan dalam keluarga Islam, tapi tidak masuk Islam. Bahkan dia pula yang menasihati anak-anak saudaranya yang Islam supaya mengamalkan ajaran Islam yang sebenar.

Aku juga berjumpa dengan seorang pekerja yang ingin memeluk Islam,tapi menunggu orang yang dapat memberikannya bimbingan yang betul. Sebab itulah nasihat bapanya yang bukan Islam. Jika mahu Islam,carilah yang dapat memberi bimbingan.

Aku juga ada kawan yang sudah lama memeluk Islam, tapi mak dan ayahnya masih belum Islam. Adik beradiknya juga ada yang Islam dan yang belum Islam. Mak bapanya tidak juga menghalang dia maasuk Islam...

Yang menyedihkan, ada yang masuk Islam, tapi jauh dari bimbingan...dan juga yang Islam asal tapi sama dengan bukan Islam. Apa yang aku dapat simpulkan ialah:
- ada yang masuk Islam kerana perkahwinan
- ada yang masuk Islam, tapi tidak mendapat bimbingan
- yang Islam tidak mendidik muallaf dengan betul
- muallaf tapi tidak mengikuti kelas yang diadakan oleh Jabatan Agama

Ynag unik ialah...nama bukan Islam tapi agamanya Islam...dan nama Islam tapi agamanya bukan Islam...sampai aku konfius untuk bagi salam...

No comments:

Post a Comment