Monday, July 26, 2010

UJIAN


Allah tidak mentaklifkan ke atas hambaNya sesuatu yang tidak terdaya untuk hamba itu menanggungya...

Allah itu maha mengetahui segala sesuatu yang zahir atau yang tersembunyi.Allah maha mengetahui daya kudrat hambaNya.

setiap ujian yang hamba lalui adalah yang termampu baginya.Mengeluh adalah tabiat hamba.Sabar adalah sikap dituntut.Doa adalah senjata...Tawakkal adalah kekuatan.

Ujian adalah untuk meningkat tahap keimanan..makin tinggi iman hamba itu,makin tinggi ujiannya.Sebagai contoh,untuk mencapai kejayaan kita melalui pelbagai peperiksaan atau ujian.Bermula dengan UPSR,sehinggalah peperiksaan di tahap universiti.Ujian itu semakin tinggi mengikut tahap dan peringkat...

Kesenangan juga ujian..ujian yang sering kita lalai..berhati-hati dengan ujian kesenangan.Ramai yang tenggelam di puncak kesenangan.Contoh terdekat ialah Qarun dengan hartanya..

Tetapkan iman di dalam menghadapi ujian.Panah-panah syaitan sentiasa bersedia menikam hati-hati yang rapuh.Doalah senjata,sabar dan redha jadi perisai..para iblis akan berputih mata.

Setiap sesuatu itu ada hikmahnya yang tidak kita ketahui..semoga aku,kau dan semuanya sedar akan ujian yang sedang kita lalui..semoga Allah menetapkan iman kita dalam mengharungi ujian-ujian yang ada dan mendatang.

Apakah kita mengaku beriman sedangkan kita tidak pernah diuji..?

No comments:

Post a Comment