Tuesday, July 26, 2011

NASIHAT DARI ISTERI



isteriku suka memperdengarkan bacaan al-qurannya padaku agar aku dapat perbetulkan kesalahan jika ada,walaupun aku bukanlah pandai hukum tajwidnya.tatkala aku ada di sisinya mahupun bila jauh darinya.jikalau aku berada jauh,telefon menjadi perantara untuk aku mendengar bacaanya..jika ada kesalahan,dia akan perbetulkan sehingga benar-benar betul..kadang-kadang membuatkan aku geli hati dengan telatah ratu hatiku ini..:)

kerap kali bila dibacakan al-quran,aku tersedar ada sahaja ayat yang seolah-olah mengajar dan menegur kami...samada secara kebetulan ataupun tidak...tidak terlampau jika aku menganggap itu adalah teguran dari langit.

pernah ianya berlaku bila kami berbincang soal sesuatu perkara.bila baca al-quran, ada saja ayat yang menyebut tentang apa yang kami bercerita..pernah satu ketika isteriku membaca ayat yang bermaksud: "isterimu adalah ladang bagi kamu...."

pernah juga dia membaca ayat yang bermaksud : "perempuan2 mempunyai hak sebanding dengan kewajipan mereka dengan cara yang baik,tetapi lelaki mempunyai darjat yang lebih tinggi daripada perempuan"

pernah juga satu ketika kami terbaca dalam majalah solusi ayat mengelakkan rumahtangga daripada berpecah belah.sekali lagi ayat itu dibacakan oleh isteriku ketika mengaji..

bila aku fikir,seolah-olah al-quran sedang mengajar kami cara mengemudi rumahtangga.biarpun ianya secara kebetulan,tapi itu adalah kehendak Allah.Dialah yang mengatur segala-galanya...

syukur juga walaupun aku tak pandai bahasa arab,sikit-sikit tu aku faham la juga ayat quran.sekurang-kurangnya dapat juga bertadabbur bila isteri aku membacanya..

Alhamdulillah di atas segalanya kerana Allah mengatur segalanya adalah yang terbaik bagi kami dan tidak perlu kami sesalkan ketetapan yang Allah telah tetapkan..

No comments:

Post a Comment