Wednesday, September 7, 2011

MAKMUM

lama tak updet blog..lama dah aku nak kongsi cerita ni tapi masa tak mengizinkan.cerita ni berlaku masa posa baru-baru ni...

alkisahnya pasal jawatan kosong.......

satu petang tu aku sama kawan aku angkat bener di pagar masjid.tajuk bener tu ialah JAWATAN KOSONG...kekosongan jawatan yang dimaksudkan itu ialah, makmum di masjid.tujuannya ialah menyedarkan orang ramai tentang kepentingan solat berjemaah di masjid.sengaja buat gimik...dakwah pun ada strategi..tu semua idea sorang ustaz,dia dapat dari FB..bagus FB ni kalu kena cara ging..!!

masa tengah pasang bener tu,melintaslah dua orang perempuan dalam lingkuan hujung 30an.dia tengok iklan tersebut sambil berlalu...bila jauh baru dia tegur tanya pasal jawatan kosong tersebut..



perempuan: ooo..jawatan kosong..lelaki dan perempuan..?
aku : yup..lelaki dan perempuan.
perempuan: jawatan kosong lelaki dan perempuan..?
aku : ye lah,untuk lelaki dan perempuan..
perempuan: jawatan MAKMUM untuk lelaki dan perempuan (konfius)
aku : ye la,semua dialu-alukan.
perempuan: ye...MAKMUM..? kerja apa tu jadi makmum..?
aku : jadi makmum lah..(aku hairan)
perempuan: ye la..MAKMUM tu kerja apa...? (blur..)
aku : MAKMUM lah..
perempuan: MAKMUM tu apa??
aku : MAKMUM tu datang la sembahyang di masjid..ikut imam..terbuka untuk lelaki dan perempuan.sembahyang berjemaah di masjid...
perempuan: ooo...bah,terima kasih lah..hehehe (malu sambil berlalu)

rupa-rupanya ada orang tak tau maksud MAKMUM itu apa...

No comments:

Post a Comment