Monday, July 2, 2012

hidup itu perasaan

 
 "gambar kenangan bersama arwah NorAhmad Tayyib(baju melayu merah).moga Allah cucuri rahmat ke atas roh beliau"


"hidup ini hanyalah perasaen" kata kawan aku merangkap guru kepadaku semasa dalam perjalanan balik dari KK.lama juga aku memikirkan maksud kata-kata ini. sungguh dalam maknanya.

kata-kata ini diambilnya dari mulut seorang guru pondok ketika dia melawat guru tersebut sakit.guru tersebut tanya "dok (tinggal) mana?" dia cakap "dok di Sabah".
"sabah ko (atau) kelate sama jah (je). hidup ni adalah perasaan.kalu kita makan nasi di pantai kita rasa kenyang.kalu kita makan nasi di rumah pun rasa kenyang juga.cuma rasa (feel) tu lain". kata guru pondok itu.

kata-kata itu membuatkan aku rasa mahu je aku tinggalkan kesibukan mengejar dunia.setelah lama aku memikirkan makna tersirat sebalik kata-kata itu.

"dunia pun kita kena cari..." balas kawanku bila aku sebut mahu tinggalkan dunia.

"kawe (aku) buleh simpulkan disini mat,bahawa kita ni walaupun dok bua (bercakap) kita kena selitkan juga perkara agama walau sikit.mana tau hok (yang) kita sebut sikit tu orang boleh pegang". sambung kawanku lagi.

betul, walaupun kita bersembang panjang di kedai kopi, kita kena selitkan walau sikit perkara agama.mana tau kata-kata itu menjadi punca hidayah kepada orang yang mendengarnya..

terlalu banyak perkara yang aku belajar dalam perjalanan yang hanya sesingkat satu jam setengah itu..

hidup ini adalah perasaan...ya, ianya adalah perasaan......

1 comment:

  1. innalillah...muga roh arwah dicucuri rahmat....

    abe mad..jom melawat log ambe deh skali :)
    http://gambarankasar.blogspot.com/

    ReplyDelete