Tuesday, August 27, 2013

REZKI TAK KEMANA


kisahnya aku bersama isteri dan anak balik ke Sabah dari Kelantan menaiki kapal terbang MAS.dalam flight dari KL ke sabah. sewaktu kami duduk di kerusi tiba-tiba patung bear anak aku jatuh ke kaki.dalam keadaan yang sempit itu aku tunduk mengambil anak patung..semasa tunduk aku ternampak sebentuk cincin emas di lantai tempat aku duduk.aku ambil dengan niat mau serahkan pada pramugari supaya diisytiharkan dalam flight siapa-siapa kehilangan cincin.aku tunjukkan kepada isteri cincin tersebut...
aku cakap "nah abi jmpa cincin" sambil tunjukkan kepada isteriku.
"ini cincin yang ayang hilang dulu" balas isteriku. "abi main-main eh?" tanya isteriku.
"buat apa abi main-main." aku balas.."abi bukan jenis suka ambil barang orang" sambung aku lagi.
isteriku masih tidak percaya.
"ini cincin yang ayang hilang aritu (tapi x tau hilang di mana) ayang ayang ceritakan pada abi" ujarnya lagi.
aku berfikir, pernahkah bini aku cerita pasal hilang cincin..(nampak sangat aku tak ambil perhatian bila bini bercakap huhu..) "ini cincin pemberian ma" sambung dia lagi.
"kalu begitu syukurlah.." aku balas sambil dalam kepala aku berfikir,kalu rezki tu tak kemana.kalu rezki tu yg kita Allah akan bagi jugak dalam apa cara sekali pun.

inilah perkara ajaib aku rasa dalam hidup ini. bayangkan cincin tu mungkin terjatuh dalam kapal terbang.dengan jarak masa yang lama (berbulan-bulan jarak masa tu) Allah takdirkan kami menaiki kapal terbang yang sama, dan cincin tu masih di situ...lagi ajaib kami duduk di kerusi yang sama (mungkin).lagi ajaib, staff kapal tu tak bersihkan ke kapal terbang ni??

kalau sudah rezki tak kemana...yakin dengan Allah..subhanallah.....

No comments:

Post a Comment