Monday, March 22, 2010

OBSERVE KALI KE -2

Balik-balik aku pesan,lepas ni tolong diam...siapa bising aku potong markah...waktu RMT aku pesan lagi kepada 'otai' bising supaya lepas ni tolong jangan buat perangai...Al maklumlah, kelas terpilih selepas ujian KIA2M.

"Mat,kau ni takut nape..kang doh biase doh kang..saye nok maghi tengok je bukang nok wak nape"
"Bukan ustazah, saye kekok sikik kalu ade oghang kelih saye ngajo..hehehe."

Tatkala masuk kelas,aku sudah risau, aksi apa lagi yang bakal ditunjuk oleh murid-murid tahun satu ni. Kalau dulu dibuatnya aksi 'bubut-bubut'. Bermulanya set induksi, pelajar mula bising berlari ke hadapan kononya teruja dengan soalan yang aku tanya...huh, mati aku...!!

Pensyarah di belakang memerhati detik-detik yang mendebarkan bagi aku. Titik-titik peluh mula muncul dari liang roma. Akhirnya aku butakan mata. Anggap seperti biasa,seperti hari-hari lain tanpa pensyarah. Keadaan bising sekejap terkawal,sekejap luar kawalan. mati akal aku...Alhamdulillah, pengajaran berjalan dengan lancar...Walaupun dari awal sampai akhir, bunyi bising memenuhi ruang kelas.

Mula aku berfikir, kenapa sebelum ni sama juga kaedah aku mengajar,tapi keadaan dapat dikawal. Walaupun pada mulanya sedikit kecoh sebab waktu aku selepas rehat. Pada anggapan aku, mungkin kerana adanya orang melawat, maka tabiat kanak-kanak sukakan perhatian mula la membuat aksi...satu kemungkinan juga. Ataupun waktu ada pensyarah,aku terpaksa berlembut selembut kulit bayi..membuatkan anak-anak ini jadi berani...

Mungkin juga, sebab komen daripada pensyarah: bersopan santun dan berbudi bahasa...hahaha aku ketawa!!! Siap kau lepas ni anak-anakku..

No comments:

Post a Comment