Thursday, March 25, 2010

KRITIK

Kita sebenarnya suka kepada kata-kata manis. Padahal kata-kata manislah yang merosakkan kita. Kerana gula mati semut. Kerana kata, mati kita.

Sebenarnya, pahit kata-kata menjadikan kita sebagai kita. Kerana pahit itu ubat. Pahit itu semangat..Sekiranya mahu melihat kelemahan diri,tanyalah musuh..kerana kawan hanya menabur gula...akhirnya kita hanyut dalam kata-kata pujian. Benci pada kritikan menyebabkan kita berada di tahap yang sama tanpa peningkatan.

Kadang-kadang kita lemah semangat dengan kritikan. Seolah-olah kita pandai dan tahu semua. Seolah-olah kita lah yang betul dalam setiap perkara. Sungguh dhaif pemikiran begitu.

Dalam bekerja, ramai yang tidak boleh ditegur kesilapan. Menganggap si penegur sebagai "pendengki". Seandainya kita ambil teguran itu sebagai motivasi, nescaya kita akan berada di satu lagi tahap prestasi...

Jangan jadi seperti tangkis. Di gosok tika tercarik, rupanya dipukul selepas digosok. Bila sudah hancur, dibiarkan bertaburan..

Kritikan biarlah membina. Binalah diri diatas kritikan. Fikiran hendaklah sentiasa terbuka dan mintalah kritikan bukan pujian. Tidak akan jadi sebilah pedang yang tajam sekiranya tidak ditempa,dibakar,diketuk dan diasah.......

No comments:

Post a Comment