Tuesday, April 13, 2010

SELESAI..

Hari ini adalah terakhir aku di"observe" oleh pensyarah...Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Akhirnya kerisauan aku berakhir...tidak ada lagi RPH sedepa...

Malam sebelum dipantau, aku kebingungan. Apa aktiviti yang perlu aku jalankan bagi mengatasi pelajar agar tidak riuh.Maklumlah, kelas terpilih...sehari sebelum itu, guru kelas tersebut cuba menolong aku dengan menganjalkan jadualnya tapi tidak "ngam". Begitu juga guru pembimbing memberi cadangan agar kelas aku ditukar ke kelas pelajar yang pandai supaya senang kelas dikawal.

Akhirnya aku bertawakkal..apa nak jadi,jadilah..aku kebingungan sebab pensyarah mahukan yang terbaik.Dalam kepala aku ialah hadiah supaya pelajar tidak bising..

Kerisauan aku membuatkan peluh menitik.Lutut aku rasa longgar..sampaikan cucuh rokok pun terbalik hahaaha..

Namun aku mendapat berita gembira...7 pelajar yang tahap pemulihan dibawa ke Beufort untuk diuji tahap mental.Pun begitu, masih ada 2 pelajar yang sememangnya aktif menghancurkan suasana kelas membuatkan berita itu tidak menjadi berapa gembira.

Dengan membawa sebungkus gula-gula aku masuk ke kelas bersama pensyarah. Kelihatan jumlah pelajar sedikit. Kelibat otai bising pun tiada...rupanya dua pelajar tersebut dipanggil untuk pemeriksaan gigi...

Akhirnya pengajaran berlansung dengan gembira...dan aku berpuas hati...Habis sebungkus gula-gula untuk memastikan kelas terkawal huhu...

Aku cukup-cukup berterima kasih kepada guru-guru yang banyak membantu dalam minggu praktikum ini..terutama ,Ust Azlan yang memberi tunjuk ajar,guru kelas tersebut iaitu kak Hasanah yang selalu bagi semangat, dan juga guru-guru lain yang banyak membantu aku..Arigato,Arigato..Arigato...!!!

Sejenak aku berfikir...itu adalah pertolongan Allah...Bukan aku yang bagus, tapi Allah jua yang Maha Hebat...benarlah kata kawan aku..dan ianya Sebenar-benarnya benar..

p/s: bukan aku tak suka kepada pelajar tersebut, tetapi hanya untuk minggu praktikum sahaja..muridku adalah anakku.

No comments:

Post a Comment