Thursday, July 21, 2011

ISTERI SOLEHAH



selepas menelefon isteriku di tempat kerja,aku bangun untk solat zohor,kerana terlepas solat jumaat akibat tidur waktu pulang kerja.tatkala selesai aku menunaikan solat zohor,tanganku tergerak mengambil buku yang dihadiahkan oleh isteriku supaya aku membacanya.tajuk buku yang mengerikan membuatkan isteriku tidak sanggup untuk membacanya.

sebaik saja membuka buku tersebut,terpampang tajuk "menuntut nafkah mengikut kemampuan suami."aku mula membacanya. aku sering terfikir,teguran Allah terhadapku datang dengan secara tidak disedari.tatkala timbul suatu perkara,ada saja benda yang Allah perlihatkan padaku samada melalui lisan sahabat atau artikel yang ditulis ataupun apa-apa saja yang menjadi asbab merungkai persoalan.aku kira ini juga bentuk teguran kerana gerak hati itu datangnya dari Allah.mungkin itulah yang Allah mahu tunjukkan padaku...

aku mulakan pembacaanku dan aku kongsikan sedikit supaya kita semua mendapat manfaat dari perkongsian ilmu ini...

"isteri yang solehah tidak akan menuntut sesuatu di luar kemampuan suaminya.dia merasa puas dengan apa yang diberikan suaminya"

- tuntutan yang membebankan akan menghancurkan keluarga, kerana suami akan melakukan perkara yang di luar garisan syariat untuk memenuhi hajat isteri.

- isteri diajar memiliki kekayaan jiwa,ikhlas menerima pemberian suami dan merasa cukup dengan apa yang ada....sabda rasulullah :
" bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya harta,tetapi kekayaan adalah kaya akan jiwa.-muttafaq alaih".

" barangsiapa yang pada pagi harinya merasa aman di rumah,sihat jasmaninya dan memiliki persediaan makanan cukup sehari,maka seakan-akan ia dikurniai dunia seisinya". - HR at tarmizi dan ibnu majah.

- mensyukuri pemberian nafkah suami. Allah mengajar dalam firmanNya yang bermaksud:
" sesungguhnya jika kamu bersyukur,pasti aku tambah (nikmat-Ku)kepadmu..dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku),sesungguhnya azab-Ku amat pedih..ibrahim:7

-orang yg bersyukur Allah akan tambahkan samada berbentuk bertambahnya keberkatan atau rezeki,begitu juga sebaliknya jika tidak bersyukur..

- isteri solehah harus pandai bersyukur diatas rezeki dari Allah yang dianugerhakn melalui suaminya.

- cara mensyukuri ialah dengan berterima kasih kepada suami dengan hati lega setiap pemberian nafkah suami.

- berterima kasih kepada manusia adalah wujud syukur kepada Allah.
"barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia,beerti tidak bersyukur kepada Allah." HR Abu Daud, At Tarmizi dan Ahmad.

- cinta suami akan tambah mendalam kerana rasa dihargai jerih lelahnya
dengan sikap isterinya yang selalu berterima kasih dan menerima seadanya.

-jika isteri tidak mensyukuri, cinta akan menipis...keberkatan dan rezeki semakin sempit dan azab pedih sedang mengancam...

- amal kebajikan isteri akan musnah....sabda rasulullah:
" jika seorang isteri berkata kepada suaminya: Aku tak pernah menerima kebaikanmu sama sekali! maka lenyaplah amal kebaikkanya".

amat besar cabaran yang dilalui oleh para isteri..ini semua memerlukan kesabaran jiwa yang dikawal dengan iman dan akal yang sehat.namun jangan lupa, ganjaran bagi para isteri amat besar.

kita ketahui bahawa wanita memiliki nafsu yang sembilan dan akal yang satu.jikalau akal yang satu itu terdorong mengikut tuntutan nafsu maka hancurlah wanita tersebut.namun begitu,akal yang satu jika berdampingan dengan iman,nescaya akan selamatlah wanita tersebut.

selesai membaca buku, aku bersyukur kepada Allah kerana melimpahkan rezkinya kepada kami.aku bersyukur dianugerahkan seorang isteri yang sudah diciptakan untukku yang menjadi penguat bagiku..benarlah,sesungguhnya wanita solehah itu lebih baik dari dunia dan seisinya...semoga Allah menggolongkan kami dalam golongan hambaNya yang bersyukur..Allahumma amiiinn...

No comments:

Post a Comment