Tuesday, July 19, 2011

FASA BARU



aku masih dalam pengajian menjadikan pengalaman sebagai guru..kini aku melangkah satu darjah lagi dalam kelas kehidupan.iaitu alam rumah tangga...

sebelum ini aku dengar macam2 kisah dan asam garam berumah tangga, dan kini aku diberi kesempatan oleh Allah untuk mengecapi pahit manis alam rumah tangga...yang kini usianya baru mencecah sebulan lebih...

terlalu banyak perkara yang aku pelajari sepanjang menempuh hidup sebagai seorang suami.dalam mencipta rumah tangga seperti rasulullah,aku pelajari banyak perkara.biarpun tidak mampu mengikuti semuanya, namun kami cuba untuk mencontohi idola agung tersebut dalam mencipta rumahtangga syurgawi.sungguh indah dan lengkapnya agama islam itu mencakupi seluruh urusan kehidupan kita.

sebelum ini pernah juga aku terfikir, berkahwin akan menyebabkan segala aktiviti bujang aku terhad.kehidupan yang terikat..namun atas dorongan untuk menyempurnakan agamaku,menundukkan pandanganku,untuk menjadi umat Muhammad S.A.W, aku lenyapkan keseronokan bujang dalam fikiranku..kerana apa yang disyorkan Nabi ada hikmah yang besar..

baru ku sedar,betapa besar taklifan seorang isteri kepada suaminya.suami adalah KUNCI syurga bagi isteri..suami boleh jadi PINTU SYURGA dan juga PINTU NERAKA kepada isteri..betapa besarnya seorang suami disisi isteri sehingga nabi bersabda :"sekiranya Allah memerintahkan untuk bersujud kepada selain Dia,aku akan menyuruh isteri sujud kepada suaminya...(au kama Qola)

seorang isteri tidak boleh bermasam muka kepada suaminya,meremehkan,mengutuk,mengungkit,menyakiti hati dan sebagainya ke atas suaminya....selagi suaminya tidak menyeru kepada perkara maksiat,wajib keatas isteri mentaatinya..sangat besar tanggungjawab tersebut..tapi betapa banyak orang lalai tentang hal tersebut...

bila aku fikirkan tanggungjawab isteri tersebut,membuatkan aku menanya diriku sendiri..bolehkah aku jadi penguat isteriku?bolehkah isteriku bertahan dengan sikapku ini?isteri juga punyai perasaan dan hati.aku mahu isteriku mewarisi syurga idaman..menjadi ketua bidadari di syurga..semoga hubungan ini kekal hingga ke syurga...semoga isteriku tabah dalam menempuhi bersamaku...aminnn...

No comments:

Post a Comment