Saturday, January 9, 2010

Bangga..



Madrasati jamilatun,wakabiratun...
amaamal madrasati,sahatun wasi 'atun..sahatun wasi'atun...

"mmm..."anak kecil itu termenung sekejap mengulang-ulang lirik tadi secara perlahan sambil telunjuknya diletakkan di bibir...comel..

"wasatol madrasati hadiqatun jamilah..." aku menyambung sambil tersenyum,bangga..dan dia ketawa gembira bercampur malu..

waktu itu aku sedang makan di kedai kopi pak hamzah.Anak ini merupakan salah seorang murid yang belajar di sekolah aku..

Aku tersenyum melihat gelagat anak kecil itu menyanyi lagu dikir dalam bahasa arab.Lagu yang diajar sempena sambutan hari pengucapan akhir tahun.Aku mengambil rentak lagu "anak tupai" dan nyanyian diselenggara oleh ustazah-ustazah..

mungkin ini perasaan seorang guru apabila melihat kejayaan anak didiknya dan amatlah gembira apabila ilmu yang diajarkan itu diamalkan...




No comments:

Post a Comment