Thursday, January 7, 2010

LUAHAN


episod baru aku di sabah setelah 3 minngu bercuti di kelantan.peristiwa itu sangat memberi kesan dalam hatiku.

keresahan yang bersarang dalam hatiku bagaikan berlalu.kegembiraan yang terukir diwajah membuatkan aku tenang.dan aku tahu di balik senyuman itu tersembunyi sejuta kesedihan.manis senyuman tidak dapat menghilangkan kepahitan biarpun dicuba untuk melindunginya.

di matanya ada kejujuran.kejujuran yang terlindung oleh seribu rahsia yang dipendam.malu yang menjadi penghias diri terserlah pada tingkah lakunya yang serba salah.

ku tekadkan hati untuk mencabut kepahitan yang dimamah...namun, akhirnya dia pasrah untuk menelan segala kepahitan yang amat memeritkan itu.di saat itu aku rasakan tekad yang dibina hancur...dan aku tidak bersemangat untuk membinanya kembali...aku biarkan ianya menjadi tunggul sejarah dalam memori hidupku.bukan aku tidak mahu kuat,tapi itu adalah jalan pilihannya dan aku tidak ada daya menghalang.aku hanya mampu melihat sayu dan hanya mampu berdoa agar kepahitan yang ditelan itu adalah penawar kesakitan.

aku rasakan begitu singkat saat gembira itu.sesingkat kerdipan mata...aku pasrah dalam resah...namun memori yang bersarang memang susah untuk diluputkan.memori itu merupakan pengajaran untuk aku menempuh kehidupan di masa hadapan.dan aku tersenyum dalam kepahitan.nekad ku gantikan dengan niat...

di saat ku merawat keresahan semalam...aku terima penukaran pengakuan PASRAH kepada TIDAK MENGALAH...namun,hentaman semalam amat kuat...aku senyum namun pahit.dengan semangat yang nipis dan longlai aku cuba membina kembali tekad.semangat yang longlai,amat lemah..jika dibadai di saat itu,aku pasti rebah dan aku takkan gagahkan lagi untuk bangun.

sedikit-sedikit aku bangunkan semula semangat..aku cuba untuk kuat...dan aku mendapat sedikit kekuatan dalam kepenatan.aku amat lemah menghadapi fitrah ini.

fitrah ini aku takuti kerana ianya boleh menjadi fitnah.biarpun akalku ada sembilan tidak mampu untuk menghadapi nafsu yang satu.aku takut bila fitnah menguasai diri,aku hilang dalam pencarian..

aku tidak mampu untuk jadi kuat lagi...kala ini,jika bertiup angin,aku pasti terbang...kata-kata manis tidak lagi mampu mengikat layang-layang jiwaku ini kerana ianya amat rapuh...namun aku tahu bebanan yang ditanggung olehnya amat berat..

Allah jua tempat hamba menuju di kala kesempitan...waktu senang lupa..itu la manusia huhu..


No comments:

Post a Comment