Wednesday, January 6, 2010

wahabi khalafi

kepulangan aku ke kampung seolah-olah untuk melihat perpecahan yang berlaku akibat fahaman yang berbeza.
suasana yang damai itu rupanya bergolak.aku tahu,kerana sebelum kedatangan aku ke sabah isu ini baru je timbul.dan aku sering juga berbincang soal bidaah dan ianya dibolehkan dalam islam selagi tidak bertentangan dengan syariat dan jika mahu berpegang dengan pendapat yang tidak boleh,silakan...tapi jangan menyesatkan orang...

bagaimanapun soal ini tidak pernah selesai sejak berzaman lagi..ibarat kerbau mengisar gandum mengelilingi pengisar.usaha aku hanyalah untuk mereka faham dan menghormati pendapat orang lain.

aku mengaku memang aku tidak ada ilmu.hadis-hadis atau ayat quran tidak aku hafal.aku hanya menaqalkan kata-kata ustaz aku yang kuat menentang wahabi.

kepulangan aku kali ini melihat kesan daripada kedatangan fahaman wahabi di kampung.pelabagai cerita yang aku dengar sepeninggalan aku ke sabah.ada yang dituduh sesat dan dipulau oleh orang kampung,pertikaman lidah di masjid dan macam-macam lagi.

aku tidak setuju dengan penyesatan itu,tapi agak melucukan bila dipulaukan.aku bertanya adakah betul wahabi dipulaukan pada seorang ahli masjid.sebenarnya tidak dipulaukan,tetapi bila ada majlis memang la orang tidak ajak mereka sebab majlis itu telah pun dicop bidaah dan tidak boleh dilakukan.buat apa diajak jika diajak pun tidak akan datang.

walaupun berlainan fahaman aku masih duduk semeja kerana aku tahu bukanlah dianjur dalam islam untuk bermasam muka.dan sempat juga bertegang leher sambil bergilir rokok dengan golongan wahabi.selesai bermunaqasyah kami masing-masing senyum kerana bukan bergaduh sekadar memberi pendapat.

kepada golongan wahabi..janganlah menyesatkan orang..ulamak sudah menetapkan,sekiranya tidak ada larangan atau suruhan daripada nabi maka benda itu diharuskan.bukanlah suatu yang wajib dibuat..tu pun perkara furu' dan ada khilafnya..adapun pada perkara aqidah,sudah ijma' ulama tidak boleh beri'tiqad mengatakan tuhan itu sama dengan makhluk........


No comments:

Post a Comment