Sunday, March 14, 2010

ALIM GILA

Satu hari seorang lelaki datang ke masjid untuk sembahyang berjemaah.. Rukuk sujud bersama imam..Cuma kadang-kadang mendahului imam. Paling kuat mengaminkan Al-Fatihah imam.

selesai bersembahyang aku bertanya siapakah gerangan lelaki itu? baru aku tahu dia kurang siuman..bahana dadah...sewaktu aku lepak kat bawah masjid sambil merokok dia menegur aku: buat apa lagi? jomla (mengajak naik ke masjid). Inilah yang diktakan orang ALIM GILA.

begitulah, ada orang yang waras tidak mahu sembahyang. tapi yang tidak waras yang mana kewajipan syariah menjadi tidak wajib keatas mereka pula rajin bersembahyang. terbalik sudah dunia ni.

jika difikir, Bagus juga gila tapi alim daripada jadi GILA ALIM. Diri jahil tapi berlagak alim. Bercakap mengalahkan ulama' pandai menutur ayat-ayat. Orang itu salah,orang ini salah..padahal dirinya, kitab pun tidak kenal apatah lagi baca kitab.

Dapat satu ayat, berceramah bagai ilmu satu gunung. dengan angkuh menuduh orang tidak betul. dia lah yang betul. dengarlah cakap dia membawa ke syurga...amalan-amalan lain sesat,khurafat, neraka...

Aku mula bosan dengan orang-orang ini. berlagak alim tapi jahil. lebih baik jahil(gila) tapi alim.

1 comment:

  1. memang2.. membosankan orang-orang yang hipokrit..

    ReplyDelete