Friday, July 8, 2011

MINUM MENTAKO...



baru baru ni sekumpulan pelajar kedapatan masalah disiplin...
beberapa orang pelajar didapati bersalah kerana meminum sejenis minuman alkohol dalam tin berjenama "angelia" kalau tak silap...

pelajar pelajar terbabit dipanggil mengadap guru disiplin.agak berat kes ini kerana pelajar tersebut beragama islam.biarpun belum baligh (belum ditaklif) tapi amat besar dan berat kesalahan yang dilakukan sebagai orang islam.

dalam keseriusan menangani masalah tersebut,ada juga tempat LAWAK yang menyebabkan aku terketawa.berikut adalah dialog aku dengan salah seorang pelajar:

aku : kau tau ka benda tu tak boleh diminum?
pelajar : tau...
aku : habis tu kenapa kau minum?
pelajar : si anu (dirahsiakan) kasi minum...tapi, aku nda minum (angelia) yang CURI.aku minum yang kena beli saja...
aku : hahahaha....yang CURI kau nda minum?tapi yang beli kau minum?? hahahaha
pelajar : ya...(tunduk blur2..)

kesimpulannya : arak haram kalau yang curi??halal kalau beli?? atau yang curi dosanya dua kali ganda?? yang beli ni kurang sikit dosanya...hhhhmmmm....teringat aku pasal judi halal jika ada lesen tapi haram kalau takda lesen....

satu lagi jawapan yang paling tak boleh diterima akal ialah..."KAWAN AKU BILANG MINUMAN ITU ADA COP HALAL..."

bila ditanya tentang DUA KALIMAH SYAHADAH, tidak tahu. aku main2kan pelajar tersebut...aku cakap QUL HUWALLOH...pelajar tersebut terus ikut...aduuuiii...!!kesian generasi alaf baru...

bila aku tanya pasal solat,semuanya tak solat.kalau ada pun 2,3 waktu saja yang dorang buat.akhirnya setiap pelajar aku suruh mengucap...selepas mengucap, tiup dalam air mineral lepas tu minum...ada yang takut2...kasi gertak sikit.insyaAllah lembut hati..

aku dapat tau kes ni berlaku dekat dengan masjid...pastu dikalangan mereka itu pula ada pelajar sekolah agama...(bayangkan kalau bukan yang ada asas agama)

bila bincang dengan ustaz,aku cadangkan denda mereka ialah solat sunat dan baca yasin.sayangnya sorang je yang pandai baca quran.yang lain iqra' pun belum lepas.untuk peringatan bagi mereka,aku tulis doa taubat kasi takut sikit.sorang jadi imam,yang lain ikut...harap2 lepas ni dorang jadi anak2 yang baik..aminn..

wah~wa~~wa~ kelakar pun ada,kesian pun ada,nak marah pun ada...itulah kisah budak yang belum baligh.walaupun belum baligh,sewajibnya anak itu dididik dengan ilmu agama yang kuat bagi ia menempuhi alam nyata akhir zaman...

cerita diatas bukan untuk mengatakan silap siapa,tapi menyatakan kejahilan jika tidak diubati akan terus membarah...rawatan bermula dari rumah.ibubapa tidak seharusnya menyerah anak2 secara total kepada pihak sekolah.jangan terlalu percaya pada cakap anak2 kerana ia akan merosakkan generasi pewaris anda.alim2 kucing habis juga ikan rebus.....!!!

No comments:

Post a Comment